11 jan 2017
Zoekwoorden onderzoek stappenplan voor plattelandsondernemers deel 2
geen reacties
In onze blog deel 1 van het zoekwoorden onderzoek stappenplan hebben we behandeld hoe je zoekwoorden kunt verzamelen en hoe je deze kan groeperen in onderwerpen.
In deze blog gaan we een stap verder, en beoordelen we de zoekwoorden op kwaliteit, concurrentie en hoe ze in jouw strategie passen.
Stap 4: Zoekwoorden beoordelen op relevantie en kwaliteit
Zodra je een goede lijst met zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd om de zoekwoorden kritisch te beoordelen op kwaliteit en relevantie.
Identificeer negatieve zoekwoorden
Begin met het identificeren van negatieve zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden waar je eigenlijk niet op gevonden wil worden.
Tijdens het verzamelen van zoekwoorden in stap 2 en 3, lijken sommige zoekwoorden soms aantrekkelijk. Maar als je er beter over nadenkt, blijken ze soms toch niet helemaal juist te zijn voor jouw doeleinden.
Dit soort zoekwoorden zullen worden gebruikt door iemand die voor jou niet de juiste zoekintentie heeft.
In het geval van Boerderij van Teun zou het zoekwoord ‘mini camping te koop’ bijvoorbeeld een negatief zoekwoord kunnen zijn. Boerderij van Teun wil graag plaatsen op de camping verhuren, maar zijn niet van plan om de gehele camping te verkopen. Een bezoeker die deze zoekterm gebruikt, is voor Boerderij van Teun helemaal niet relevant.
PROTIP: Je moet negatieve zoekwoorden uit je lijst halen, maar je moet ze zeker niet helemaal verwijderen. Maak in plaats daarvan een speciale lijst met alle negatieve zoekwoorden. Dit zal van pas komen als je gebruik gaat maken van AdWords. Google AdWords biedt namelijk de mogelijkheid om negatieve zoekwoorden in te stellen. Je advertentie zal dan nooit getoond worden als iemand dat zoekwoord gebruikt.
Kijk naar het zoekvolume
Als je je website pagina’s gaat optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden, wil je natuurlijk wel dat mensen deze zoekwoorden ook daadwerkelijk gebruiken.
Daarom ga je in stap 4 van het zoekwoorden onderzoek stappenplan de zoekvolumes van de zoekwoorden achterhalen. Een zoekvolume toont aan hoeveel zoekopdrachten er in een bepaalde periode hebben plaatsgevonden met een bepaalde zoekterm.
Er bestaan een hoop tools om deze data te verzamelen. Maar in tegenstelling tot de tools voor het vinden van gerelateerde zoekopdrachten, moet je hiervoor vaak wel betalen.
Gelukkig heeft Google Adwords een feature waarmee je dit soort data ook kan achterhalen.
Je vindt deze functionaliteit door via hulpprogramma’s op zoekwoordplanner te klikken. Vervolgens voer je een zoekwoord in onder ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’.
Als je een zoekwoord invoert, krijg je de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten te zien. Zoals je in
de bovenstaande afbeelding kan zien, is dit voor boerengolf 1000 tot 10.000.
PROTIP: Om een account aan te kunnen maken in AdWords, moet je meteen een campagne opzetten. Het zou goed kunnen dat je wil beginnen met een zoekwoorden onderzoek, maar dat je nog niet toe bent het gebruiken van advertenties. In dat geval kan je een account maken, en deze meteen weer op stop zetten. Zo kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner zonder dat je een dagelijks bedrag hoeft te betalen voor een Google Adwords campagne.
Boerderij van Teun
Om te kijken welke zoekwoorden het meest aantrekkelijk zijn op basis van het zoekvolume, hebben ze bij Boerderij van Teun het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten toegevoegd aan de lijst met zoekwoorden.
Stap 5: Zoekwoorden beoordelen op concurrentie
Naast het zoekvolume is het ook belangrijk om te kijken naar de concurrentie voor een zoekwoord. Als een zoekwoord een hoge concurrentie heeft, zal het moeilijk worden om de eerste pagina te bereiken.
In een ideaal scenario vind je zoektermen met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Maar meestal gaan de concurrentie en het zoekvolume redelijk gelijk op.
De concurrentie op een zoekwoord wordt door verschillende tools op verschillende manieren gemeten. In de zoekwoordplanner van Google Adwords wordt er onderscheid gemaakt tussen een hoge, normale en lage concurrentie.
Boerderij van Teun
Om een compleet beeld te krijgen van de zoekwoorden waar Boerderij van Teun zich op kan gaan richten, hebben ze de concurrentie toegevoegd aan de lijst met zoekwoorden.
Zoals je op de onderstaande afbeelding kan zien, is de concurrentie in dit geval voor alle zoekwoorden laag.
Google Adwords berekent het aantal adverteerders dat op het zoekwoord biedt in verhouding met alle zoekwoorden op Google. Een lage concurrentie betekent dus, dat er weinig op dit zoekwoord geadverteerd wordt.
Over het algemeen geeft dat een redelijk representatief beeld van hoeveel concurrenten zich voor hetzelfde zoekwoord proberen te optimaliseren. Als veel concurrenten zich op een bepaalt zoekwoord richten, zullen er eerder advertenties gekocht worden.
Stap 6: Zoekwoorden beoordelen op basis van je strategie
Nu alle data over de relevante zoekwoorden in kaart is gebracht, is het tijd om te kijken welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor het optimaliseren van de vindbaarheid van je website.
In het geval van Boerderij van Teun, zijn de statistieken voor alle zoekwoorden met betrekking tot boerengolf redelijk gunstig.
Omdat locatie in dit geval erg belangrijk is, zouden ze er voor kunnen kiezen om pagina’s te maken en optimaliseren voor de zoekwoorden: Boerengolf Gelderland, boerengolf Veluwe en boerengolf Otterlo.
Long tail zoekwoorden
Het zou natuurlijk perfect zijn als je op de eerste pagina terecht kan komen voor alle relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Maar dat betekent niet dat je je alleen maar op deze zoekwoorden moet richten.
Richt je vooral ook op long tail zoekwoorden. Dit zijn specifieke zoekwoorden die bestaan uit meer dan drie woorden. Deze zoekwoorden zullen een laag zoekvolume hebben. Maar ze hebben ook een lage concurrentie, en omdat het vaak erg specifieke zoekwoorden zijn, is de kans een stuk groter dat je er de juiste mensen mee aantrekt.
In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld een long tail zoekwoord ten opzichte van een breder zoekwoord.
Hoe kun je een zoekwoorden onderzoek gebruiken?
Je hebt de zes stappen doorlopen, en je zoekwoorden onderzoek is ten einde. Maar wat nu? Wat ga je doen met die lijst vol woorden, zoekvolumes en gegevens over concurrentie?
Ten eerste kan je het onderzoek gebruiken om de huidige pagina’s van je zoekwoorden onderzoek te optimaliseren voor de juiste zoekwoorden. Dit zal er voor zorgen dat je website beter vindbaar wordt voor de mensen die jij aan wil trekken.
Ten tweede zal het zoekwoorden onderzoek van pas komen bij alle content die je vanaf nu creëert. Je kan nieuwe website pagina’s aanmaken op basis van de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden en je kan de zoekwoorden gebruiken om onderwerpen voor je nieuwe blog posts te bedenken.
We hopen dat ons stappenplan je kan helpen een goede basis te leggen voor de zoekmachine optimalisatie van je website. Heb je na dit lange artikel nog vragen? Laat het ons weten op Twitter of maak gebruik van onze live chatfunctie rechts onder in beeld.